Socialrådgivere klæder soldaten mentalt på før og efter udsendelsen
Siden januar har Veterancentrets socialrådgiverne stået mere end 100 gange i Forsvarets auditorier for at forberede soldater og deres pårørende på de udfordringer der venter under en udsendelse og efter hjemkomst.
Af Morten Fredslund
Når danske soldater står for at skulle udsendes til Irak, Estland, Ukraine, Afghanistan eller Kosovo rykker en af Veterancentrets socialrådgivere ud for at sætte ord på nogle af de udfordringer, der venter både soldater og deres pårørende under udsendelsen. Det samme sker, når udsendelsen er vel overstået, og soldaten vender hjem igen.
For Veterancentrets omkring 110 ansatte tager aktiv del i såvel forberedelsen som hjemkomsten af de mænd og kvinder, som rejser ud. Især centrets socialrådgivere har rigtig travlt med orienteringerne, som ifølge ledende socialrådgiver, Jonna Bisgaard Nielsen er vigtige.
“Selvom det måske for nogle ansatte er rutine at rejse ud, så kan der jo godt være sket noget i ens liv, som gør det anderledes denne her gang. Måske man har fået et lille barn, hvad man ikke havde sidst, man var af sted. Så skal man tænke i, hvem der kan hjælpe med at løse al det, man tidligere var to til: Hvem er der i netværket, og hvor meget skal man forvente af hinanden,” siger Jonna Bisgaard Nielsen i Veterancentrets seneste nyhedsbrev.
Før, under og efter
Socialrådgivernes obligatoriske orientering gennemføres for at parterne bedre kan håndtere det savn, der opstår, og den udsendte derved bedre kan varetage sine opgaver, samtidig med, at de derhjemme oplever, at de har den nødvendige hjælp og støtte. Alt i alt er målet med orienteringerne fra socialrådgiverne, at den udsendte kommer hjem igen på den bedste måde.
Ifølge artiklen i Veterancentrets nyhedsbrev er der mange gode råd, men det vigtigste er, at man får talt godt rundt om tingene før afrejse.
Socialrådgivernes orienteringer kan ligge både før, under og efter udsendelse, og derfor varierer indholdet. Før udsendelse ligger fokus på, hvordan man forbereder sig op til udsendelsen med praktiske ting såsom testamente og forsikringer, men også på forventningsafstemning med de pårørende.
Varer udsendelsen seks måneder, afholdes der også en midtvejsorientering, hvor man tager temperaturen på, hvordan adskillelsen går, ligesom de pårørende får nyt fra missionsområdet.
Hjemkomstorienteringerne handler derimod ofte om, hvordan det er at komme hjem igen, og hvilke efterreaktioner man skal reagere på i tiden, der følger.