- By Morten Fredslund

Indsat som frivillig ved Børsbranden

Da Børsen brændte, rykkede frivillige fra Beredskabsstyrelsen ud og støttede ved det omfattende slukningsarbejde.

Foto: Beredskabsstyrelsen

Den 16. april havde 42-årige David Granum-Eriksen en hjemmearbejdsdag. Opgaverne for Danske Banks Compliance-afdeling Sanctions, Advisory and Assurance blev derfor løst fra hjemadressen i Hedehusene.

“Under en telefonsamtale om noget helt andet fortæller en kollega mig, at der er udbrudt brand i Børsen. Jeg tænder straks for News, hvor jeg kort efter ser Børsens spir kollapse. Da ved jeg godt, at Beredskabsstyrelsens frivillige styrke med meget stor sandsynlighed vil blive alarmeret. Jeg skriver derfor til min chef i banken, at jeg sikkert bliver nødt til at løbe. Kl. 10.30 bliver vi alarmeret, og så stikker jeg afsted til Beredskabscentret,” fortæller David Granum-Eriksen.

Da Hovedstadens Beredskab erfarer brandens voldsomhed, rekvirerer man støtte fra nabobrandvæsenerne samt Beredskabsstyrelsen. I første omgang sender Beredskabsstyrelsen en brandbil, en mobil kommandostation og værnepligtige fra Beredskabsstyrelsen Sjælland.

Baseret på frivillighed

Senere alarmeres og indsættes personel fra Beredskabsstyrelsen Hovedstaden i Hedehusene, hvor hele det operative beredskab er baseret på et frivilligberedskab. Det tæller ca. 300 frivillige – heriblandt David Granum-Eriksen.

“Allerede på vej ned til Beredskabscentret ser jeg det første hold og den første autosprøjte køre afsted. På Beredskabscentret bliver der derfor lidt ventetid, som jeg bruger til at få lidt bankarbejde fra hånden,” siger David. Som frivillig sergent og holdleder i Beredskabsstyrelsen har han beføjelser til at træffe strategiske og operative beslutninger og lede et hold på op til 10 frivillige under en indsættelse.

“Klokken bliver cirka 13.00, inden jeg og et hold på seks andre fremmødte frivillige kører afsted mod Børsen med blå blink og horn. Det er Hovedstadens Beredskab, der ejer hændelsen, og som styrer, hvad der skal ske. Vi skal rekvireres af dem og er som sådan en brik i et stort og komplekst spil,” siger David.

Kæmpestort og kompliceret

Allerede da han kører mod Børsen, ved han dog, at hans hold skal ind at afløse kolleger, som står for vandforsyningen. De pumper vand op af kanalen for at pumpe det videre ud til de forskellige brandbiler, der er indsat i slukningsarbejdet.

“Skadesstedet er kæmpestort og meget uoverskueligt. Det er en voldsom kompliceret indsats. Vi overtager de pumper, som vores kolleger har sat op, og så går resten af dagen og natten med at vedligeholde pumperne. Vi sørger for, at vandtrykket er, som det skal være, ligesom vi sørger for, at der kommer vand frem til de rigtige enheder. Vi sætter også en lysmast op. Så selv om vi ikke har brandslanger i hånden, er vi stadig en del af holdet,” siger David. Han bliver først afløst af et nyt hold frivillige efter godt ni timers frivillig tjeneste ved den brændende bygning.

Et par dage efter er han igen indsat. Nu som pilot for en drone, der skal give politi og andre myndigheder et aktuelt kort over brandtomt og skadessted.

“Samlet blev det til 19 timer i forbindelse med Børsbranden. Men selv om det er på en tragisk baggrund, sætter jeg stor pris på de timer, jeg frivilligt bidrager med hos Beredskabsstyrelsen. Det giver mig en masse kompetencer inden for førstehjælp, brandslukning og meget mere. Det giver mig også en ro at vide, at jeg har evnen til at kunne træde til ved oversvømmelser, ulykke, brand m.v. Jeg er uddannet til at løbe ind, når alle andre løber ud,” siger David, der tidligere har være frivillig i både Hjemmeværnet og Røde Kors.

“For mig handler det også om at give noget tilbage til det samfund og det land, som jeg er glad for at bo i. At være frivillig i beredskabet er en form for frivillighed, som giver mening. Blandt andet fordi, det er noget helt andet end det, jeg laver til daglig i banken,” tilføjer han.

Foto: Lasse Weinreich Hansen

Mangfoldighed og kompetencer

Det er brigadechef Tine A. Overby, der er chef for Beredskabsstyrelsen Hovedstaden, hvor David Granum-Eriksen er blandt de ca. 300 frivillige. Hun er ikke i tvivl om, at det kaster meget positivt af sig, når der er markante snitflader mellem det civile arbejdsmarked og Beredskabsstyrelsen.

“Det er meget givende og styrker beredskabet, at de frivillige kommer med en civil baggrund. Nogle arbejder i sundhedssektoren, der er tømrere, murere og bankfolk. Det er klart et stort plus, når det eksempelvis er en professionel ingeniør, som indsættes for at sikre en mur ved en brandtomt, og en professionel kranfører, der betjener vores kranvogn. Det giver en mangfoldighed og bringer kompetencer ind som bare er anderledes, end hvis det udelukkende var 100 unge mennesker fra et værnepligtshold. Ingen kritik af de værnepligtige, men de frivillige kommer med andre kompetencer. Det er en stor styrke her,” siger Tine A. Overby.

Som tidligere chef for Beredskabsstyrelsen Sjælland har hun været en del af InterForce forretningsudvalg i Region Sjælland.

“InterForce er helt bestemt en utrolig vigtig spiller for os. Det at have virksomheder, som har en forståelse for vigtigheden af at stille medarbejdere til rådighed for Beredskabet, ligesom de gør det for Forsvaret, har meget stor betydning. Her åbner InterForce nogle døre, der i sidste ende er med til at gøre Danmark mere robust,” siger Tine A. Overby.

Frihed med løn

I efteråret 2023 indgik David Granum-Eriksens arbejdsgiver, Danske Bank, en særlig aftale med InterForce. Her gik Danske Bank fra at være medlemsvirksomhed til at blive InterForce-støttevirksomhed. Aftalen blev indgået sammen med fire andre af landets største virksomheder, herunder Danfoss, DSB, Netcompany og Salling Group.

Hver især skrev de under på, at de vil give deres medarbejdere, der er reservister eller frivillige i Forsvaret, Hjemmeværnet, Beredskabsstyrelsen og Kystredningstjenesten, fri med løn i fem dage om året til at gøre tjeneste i uniform.

Det er ifølge HR Partner i Danske Bank, Michael Havnstrup Bech, et rigtig godt skridt.

“Vi er i Danske Bank rigtig glade og stolte over aftalen om at være støttevirksomhed. Aftalen er nu blevet en permanent og varig løsning for de af vores medarbejdere, som har en aftale om at stå til rådighed for Forsvaret eller beredskabet. I Danske Bank giver vi dem med glæde op til fem dages frihed til at løse opgaver til gavn for samfundet,” fortæller han.

Han har selv en fortid i Forsvaret og er bankens ‘Point of Contact’ ift. InterForce. I forbindelse med Danske Banks overgang til at være InterForce-støttevirksomhed er der etableret en intern gruppe på bankens Teams-site, hvor medarbejdere med rådighedsforpligtelser kan mødes og udveksle erfaringer.

“GDPR-reglerne betyder, at vi ikke kan registrere, hvilke medarbejdere det handler om. Men Teams-gruppen er blevet et godt forum, hvor reservister og frivillige blandt medarbejderne kan dele erfaringer og kommunikere. Blandt andet om Uniform på Jobbet-dagen, der hvert år finder sted sidste onsdag i september. Det er også et af de nye tiltag, som er med til at øge fokus på de af bankens medarbejdere, der træder til, når samfundet har allermest brug for det,” siger Michael Havnstrup Bech.

Fakta

Beredskabsstyrelsens indsættelser

I 2023 havde Beredskabsstyrelsens 684 indsatser, der samlet udgjorde 55.732 mandtimer.
Ved Børsbranden bidrog Beredskabsstyrelsen med fastansatte, frivillige og værnepligtigt personel, der støttede Hovedstadens Beredskab med vand, strøm, luft, et ledelses- og kommunikationsmodul og lys. Indsatsen strakte sig over syv dage fra den 16.-22. april.

Beredskabsstyrelsens frivillige bliver alarmeret ved cirka hver fjerde udrykning, og de deltager også på internationale missioner. Hos Beredskabsstyrelsen Hovedstaden har man ca. 130 assistancer om året. Styrelsen har 500 fastansatte. Dertil kommer en grundstamme af cirka 450 værnepligtige og ca. 500 frivillige.